Robotyka dla dzieci - czy warto się uczyć?

Aktualizacja: 6 dni temu

Czy to rzeczywiście ma sens? Czy aby nie jest to znów jakiś nowy trend, chwilowa moda? Może lepiej gdy sobie pobiegają, pójdą pograć w nogę, potańczą, czy może niech mają po prostu więcej czasu wolnego. Każdy rodzic zapewne choć raz zadał sobie to pytanie - po co uczyć dziecko robotyki?



Dzieci czy im w tym pomożemy czy nie i tak będą chodziły do szkoły, tam rozwiną się szybciej lub wolniej, nauczą podstaw funkcjonowania świata, fundamentów wiedzy o każdej dziedzinie życia. Czy aby na pewno? Czy na pewno nauczą się tego co przyda się im w przyszłości, a może posiądą wiedzę historyczną, w oparciu o program edukacji który stworzony był na potrzeby innych czasów, które mijają, a w momencie gdy dzieci skończą szkołę zupełnie zatraci swoją świeżość i przydatność?

Aby odpowiedzieć na pytanie - po co uczyć robotyki dla dzieci, najpierw trzeba zadać sobie pytanie co to jest i jaką rolę odgrywa robotyka? Ale nie tylko dziś, ale w przyszłości. Przykładowo nauka matematyki ma sens - ponieważ to nauka ponadczasowa, jest tam ćwiczenie logiki, pamięci, kojarzenia faktów, skupienia i taki sposób myślenia może położyć podwaliny pod inne dziedziny wiedzy w życiu dziecka. Jaki sens natomiast ma nauka geografii - jeśli mamy dostęp do niezliczonej ilości filmów, artykułów, książek, opracowań w dodatku wciąż aktualizowanych i na dowolnym poziomie szczegółowości. Czy zapamiętanie dopływów Nilu przyniesie dziecku wymierne korzyści w przyszłości? Niech każdy odpowie sobie na to pytanie sam...



Czym jest robotyka dla dzieci?


To nauka interdyscyplinarna. To znaczy, że łączy w sobie wiele cech z różnych dziedzin, każda z nich stanowi małą i niezbędną część całości. Robotyka korzysta z nauki, technologii, inżynierii, sztuki a także matematyki. Wikipedia określa ją z kolei jako styk informatyki i techniki i jest to także bardzo trafne określenie.

Chęć rozwoju w tej dziedzinie sprawia, że dziecko uczy się niezmiernie dużo zagadnień których konwencjonalna szkoła nie ma w programie. Robotyka nie może istnieć bez formy eksperymentu. To w tej dziedzinie definiuje się cele, problemy do rozwiązania i próbuje je rozwiązać projektując, następnie konstruując coś, a później poprawiając, modyfikując po napotkaniu życiowych problemów. To bardzo kompleksowe i wielowątkowe zajęcie które pobudza mózg z każdej strony. Przykładem jest tutaj Lego Robotyka gdzie dzieci czasem nieświadomie budują roboty aby je później wprawić w ruch, testować, poprawiać i wyciągać wnioski.


Jaką rolę odgrywa robotyka dziś?


Już dziś nie możemy obejść się bez maszyn, robotów i automatyzacji. Robotyka to nie tylko roboty człekopodobne (humanoidalne), robotyka to także najprostszy automat, maszyna która po zaprogramowaniu pomaga człowiekowi np. gasząc światło, przypominając o nie zapiętych pasach, sterując podlewaniem ogrodu, czy robiąc nam kawę. Każde urządzenie - nawet najprostsza zabawka na baterie dla dwulatka jest maszyną z czujnikami, silnikiem, komunikacją ze światem - np. za pomocą głośnika, świateł czy wyświetlacza. To mały zaprogramowany robot za 100 czy 200zł. To mamy dziś w domach wszyscy. Czy powoli już wyłania się obraz jak powszechne jest to zjawisko? Mamy nadzieję, że tak. A klocki Lego? Są wspaniałym wstępem do Lego Robotyki a ma je niemal każde dziecko w domu.



Jak będzie wyglądała przyszłość?


Nie wiemy czy jest sens odpowiadać na to pytanie. Chyba sami doskonale widzimy w jakim tempie rozwija się obecny świat. Jeśli jednak ciężko nam to wyobrazić - może zatem sięgnijmy pamięcią np. 10 lat wstecz. Jak wyglądały wtedy telefony? Jak porozumiewaliśmy się przez internet? Czy ktoś słyszał o Netflixie? Ile megapikseli miały wtedy aparaty cyfrowe? Prawda, jak to się zmieniło?

Co będzie więc za kolejne 10 lat od dziś? Zwijane smartfony z internetem 6G? Porozumiewać się będziemy używając rozszerzonej rzeczywistości i hologramów? Netflix będzie w 8K, a aparaty cyfrowe zespojone będą ze sztuczną inteligencją i wykonywać będą zdjęcia same w dogodnym momencie? Większość tych technologii już istnieje, za 5 lat będzie w Polsce, a za 10 lat w każdym polskim domu.

Powstaje więc pytanie - czy chcemy nasze dzieci wdrożyć w technologie teraz - gdy są chłonne, ciekawe, dociekliwe i mają otwarte umysły, kiedy jeszcze mogą być częścią tego świata przyszłości. Czy pozwolić im być konsumentami, biernym odbiorcą trendów które wymyślą, zaprojektują, stworzą i zaprogramują ich rówieśnicy?

Jak zatem widzimy - na tak postawione pytanie - jaką rolę ma i będzie miała robotyka, można odpowiedzieć tylko w jeden sposób. Rola ta zwiększa się z każdym dniem, to pociąg którego już nie da się zatrzymać. Wszyscy w nim jedziemy z wciąż rosnącą prędkością czy tego chcemy czy nie. Robotyka dla dzieci to przyszłość nas wszystkich.



Przyszłość, praca, pieniądze


Nie każdy musi potrafić konstruować maszyny. Nie każdy musi umieć je programować. Nie każdy musi umieć je udoskonalać. Ale im więcej wspólnego dziecko będzie miało z robotyką i programowaniem tym łatwiejsza będzie jego przyszłość.

Czy naprawdę za 10-15 lat gdy dziecko wejdzie na rynek pracy, a zawsze marzyło, że będzie lekarzem to na pewno zawód ten będzie wyglądał tak samo jak teraz? A może to sztuczna inteligencja zrobi wywiad i zdiagnozuje chorego, robot go zoperuje, a inna maszyna pomoże mu wrócić do zdrowia. Przecież te rozwiązania już istnieją, tylko jeszcze nie na taką skalę. Czy przypadkiem lekarz przyszłości nie będzie po prostu programistą robotów medycznych, albo nie będzie diagnozował wyjątkowych przypadków, ale w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji która zasugeruje mu rozwiązanie i oceni procent szans powodzenia? Wszystkie zawody przejdą metamorfozę. Komu zatem będzie najłatwiej się przystosować?

Kto z Was natomiast słyszał 10 - 15 lat temu o YouTuberach lub Influencerach? Na początku zaś z czym się to nam kojarzyło? Czy przypadkiem nie z wybrańcami, jednostkami? A przecież teraz Influencerem może zostać nawet 8 latek (z pomocą rodziców). Mało tego może nawet utrzymać za to tych właśnie rodziców.

Raport OECD stwierdził, że "65% dzieci rozpoczynających dziś edukację będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją". Czy to nie daje do myślenia? W jakim kierunku będą zmierzały te zawody, z czego się będą wywodziły? Naszym zdaniem właśnie z innowacyjnej technologii, automatyzacji i robotyzacji. Czy w związku z tym zainspirowanie dziecka robotyką na etapie 7-10 lat nie jest daniem mu szansy aby na równiejszych zasadach uczestniczył w tym "wyścigu" w przyszłości?



Robotyka dla dzieci - co można zyskać?


Wracając do tytułowego pytania tego artykułu, myślimy, że stało się jasne, że jest ono niewłaściwie zadane. Na tym etapie wiemy już "po co", lepiej zapytać jak wiele mogą zyskać dzieci startując już teraz. Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych punktów.


  1. Lepsze oceny przez zrozumienie wielu zjawisk i wiedza od praktycznej strony

  2. Lepsza kooperacja, praca w zespole, grupie, autoprezentacja, zorganizowanie

  3. Łatwiejszy kontakt, pojmowanie i percepcja świata który pędzi w kierunku rozwoju technologii

  4. Wszechstronny rozwój w wielu technologicznych dziedzinach

  5. Umiejętności związane ze sztuką, tworzeniem, wymyślaniem, wychodzeniem poza utarte ścieżki

  6. Wyobraźnia przestrzenna i rozwój motoryki małej

  7. Ćwiczenie myślenia przyczynowo - skutkowego, co jeśli.., a gdyby tak..

  8. Bystrość, samodzielne myślenie, kojarzenie faktów, łączenie punktów

  9. Nauka na błędach, testowanie rozwiązań a co za tym idzie - ćwiczenie cierpliwości i odkładania sukcesu w czasie

  10. Dostęp do najbardziej pożądanych zawodów przyszłości

Oczywiście ta lista cech nie jest skończona i indywidualnie jest rozbudowywana w zależności od kompetencji w każdym z kierunków. Jedne dzieci będą np. zdolniejsze manualnie i rozwiną inne cechy ale związane z robotyką, inne lepiej poradzą sobie w programowaniu, jeszcze inne w analizie i zbieraniu myśli czy wniosków, jeszcze inne będą niezastąpione w organizowaniu pracy, czy komunikacji w grupie. Wszystkie jednak z dobrze przyswojonym TŁEM z dziedziny robotyki będą mogły rozmawiać jednym, spójnym językiem w przyszłości.


Robotyka dla dzieci - pierwsze kroki?


Aby zacząć, trzeba dziecku pokazać robotykę od strony zabawy. Można to zrobić np. kupując mu np. robota do programowania, aby przełamało pierwsze lody i oswoiło się z tematem. Gdy dziecko samo pozna korzyści, wartość i poziom zabawy w: tworzenie, budowanie, zmienianie, ożywianie, programowanie, udoskonalanie. Nie będzie go lub jej trzeba dalej motywować. Najważniejsza jest zabawa i dobre emocje które skojarzą się z terminem programowanie lub robotyka dla dziecka - dlatego tak ważny jest pierwszy krok.

Jednym ze sposobów jest, szczególnie na początku - wybór właściwej aplikacji oraz monitorowanie postępów, chwalenie i dopytywanie o efekty. Szczególnie polecamy nasz artykuł, w którym przedstawiliśmy 5 sprawdzonych i skutecznych w naszej szkole aplikacji które uczą podstaw programowania osób które nigdy się nią nie zetknęły. A jak wiadomo programowanie jest nieodłącznym elementem robotyki. Aplikacje te są w większości dostępne od ręki, bezpłatne lub stosunkowo tanie - do 20 zł.

Jak natomiast wprowadzić dziecko do świata robotyki? Wpierw musi nauczyć się naśladować dobre wzorce, aby móc wykształcić swoje. Podejście takie popularyzujemy naszym kursem online w formie lekcji wideo - Robotyka Lego 6+ gdzie dziecko w swoim bezpiecznym domowym środowisku może zrobić pierwsze kroki w robotyce. W swoim tempie, w najodpowiedniejszym czasie zacznie realizować kurs online który jak żaden inny poprowadzi go za rękę pokazując krok po kroku co to jest, z czego wynika, jak to się robi. Naśladowanie i coraz częstsze eksperymentowanie na własną rękę da dziecku niesamowitą pewność siebie, a także przewagę nad innymi.

Kolejny etap nauki robotyki dla dzieci to już odczuwanie radości z budowanie własnych modeli w oparciu o cel i problem do rozwiązania, usprawniania, modyfikacje i budowa własnych konstrukcji i projektów. Zabawa nigdy nie ma końca.


267 wyświetlenia
  • Facebook CyberGeneracja

Polub nas na

Facebooku

Cybergeneracja jest partnerem

i autorem artykułów w magazynie o programowaniu:

© 2020 by CyberGeneracja. Proudly created with Wix.com

Programownie dla dzieci.png

ul. Kopernika 4

16-300 Augustów