Programowanie dla dzieci - jak zacząć się uczyć?

Aktualizacja: 6 dni temu

Poniżej zebraliśmy kilka najpopularniejszych dróg i źródeł pozyskiwania wiedzy w świecie programowania i robotyki. Dzięki temu rozróżnieniu lepiej traficie w potrzeby Waszego dziecka.


Tak jak w każdej dziedzinie wiedzę możemy pozyskać z wielu źródeł. Tak i w tym przypadku mamy kilka możliwości. Jedne, są tańsze, inne droższe. Jedne wymagają więcej czasu (także rodzica), inne mniej. Postaramy się Wam powiedzieć o naszych spostrzeżeniach jako szkoły programowania w kontekście wad i zalet każdej drogi pozyskiwania wiedzy o kodowaniu przez dzieci.

Programowanie dla dzieci - jak zacząć

Programowanie dla dzieci - jak i gdzie zacząć?

To chyba najczęstsze pytanie jakie zadają sobie rodzice. Jest tyle miejsc, możliwości i źródeł. Któremu zaufać, które wybrać?

Często słyszymy także stwierdzenie "moje dziecko już uczyło się programować", albo "mój syn chodził już na zajęcia z robotyki". Czasami są to stwierdzenia prowadzące do podsumowania: "to nie dla niego", lub "nie podobało mu się", ale też do takich: "już to umie (lub zna)".

Czy rzeczywiście jedno miejsce, jeden program, jeden instruktor, jeden temat z szerokiego wachlarza programowania można spłycić do prostego "mój syn umie już programować", lub "mój syn nie lubi programować"? Porównajmy sobie tą sytuację np. do zakupu roweru. Czy chłopak chciałby i czułby się dobrze jeżdżąc na rowerze w kolorze różowym, z malutkimi kołami, a w dodatku z rodzicem z tyłu który nie pozwala mu się rozpędzić i wciąż każe mu jeździć po tym samym małym skwerku w centrum miasta? Czy gdyby ten sam chłopiec miał dopasowany stylem, kolorem, wielkością i funkcją rower, w dodatku miał przygotowaną różnorodną trasę przed sobą, którą jeżdżą także inne dzieci nie motywowałoby go to nagle do tego aby jeździć? Podobnie jest z programowaniem. Najważniejsze jest dopasowanie metody nauki do dziecka (i możliwości rodzica).


Lekcje stacjonarne programowania dla dzieci

1. Lekcje stacjonarne

Najpopularniejsza forma nauki. Lekcje mogą odbywać się w szkołach publicznych, prywatnych a także w specjalnych szkołach programowania jak takich jak Cybergeneracja.


ZALETY

  • Dziecko jest w dużym stopniu zaangażowane w zajęcia (jest tu i teraz)

  • Pewne elementy dużo lepiej i szybciej wytłumaczyć na żywo

  • Po twarzach i pierwszych efektach pracy widać, czy nie trzeba np. wrócić do powtórzenia jakiegoś tematu, lub zadać dodatkowe pytanie pomocnicze

  • Dziecko nie potrzebuje mieć żadnego sprzętu, warunków technicznych aby się uczyć

  • Dziecko przychodzi na gotowe - ma materiał podany na tacy w najprostszej formie aby to zrozumiał (można pokazać coś na monitorze, ręką, powiedzieć itd)

  • Na zajęciach można posługiwać się dowolną ilością i formą pomocy naukowych które są na stanie pracowni


WADY

  • Często inne osoby z grupy rozpraszają dziecko

  • Część dzieci nie ma motywacji wewnętrznej (robię to bo lubię), a ma motywację zewnętrzną (na zajęcia chodzi kolega / rodzice mnie tu zapisali i wystarczy, że przesiedzę lekcję / na zajęciach mogę po rozrabiać)

  • Rodzice nie widzą efektów pracy, jak pracuje dziecko, bardzo rzadko pytają też jak sobie radzi

  • Na zajęcia trzeba dojechać, zaczekać (często - bo nie opłaca się gdzieś jechać) , a potem odwieźć dziecko. Marnowane jest dużo czasu.

  • Dziecko jest ograniczone do konkretnych godzin nauki - jeśli ma ochotę pobawić się programowaniem dłużej - nie ma na to czasu i sposobności (w domu nie ma tego programu, robota, aplikacji itd)

  • Jest to jedna z najdroższych form nauki ponieważ angażuje duże środki (sala, narzędzia, komputery, czas itd.)

  • Jeśli zajęcia odbywają się w szkole publicznej/prywatnej - miejsce to niemal na pewno nie jest przygotowane w sposób właściwy (coś nie działa, dzieci pracują na malutkich ekranach laptopów, dzwonek i przerwa rozprasza dzieci, ławki trzeba łączyć, sala jest ponura i nie inspiruje), a koledzy z klasy lub szkoły dodatkowo rozpraszają dziecko (dzieci w znanym na co dzień środowisku czują się dużo swobodniej).


Lekcje programowania online dla dzieci

2. Lekcje i kursy online programowania dla dzieci

Zdobywająca ostatnio dużą popularność forma nauki zdalnej. Dziecko w wybrane dni tygodnia realizuje program nauczania w domu na swoim sprzęcie, tak jakby było na zajęciach.


ZALETY

  • Dziecko jest w kontakcie z instruktorem oraz innymi dziećmi na żywo przez internet.

  • Dziecko i Ty nie tracicie czasu na dojazdy na zajęcia.

  • Zwykle powinna to być tańsza wersja zajęć stacjonarnych, ale bywa z tym różnie.

WADY

  • Ciężko wpłynąć (o ile jest to w ogóle możliwe) na nie zainteresowane i/lub rozproszone dziecko zdalnie.

  • Dziecko musi być dostępne dokładnie wybranego dnia o wybranej godzinie.

  • Spóźnienie, choroba, problem z łączem internetowym skutkuje zawsze tym samym - zajęcia przepadły.

  • Należy posiadać dwa urządzenia - jedno do śledzenia instrukcji nauczyciela, drugie do własnej nauki programowania. Przełączanie się między okienkami skutkuje tym, że często można przeoczyć coś ważnego, lub niechcący nawet wyłączyć okienko z lekcją.

  • Nauczyciel ma wyznaczony ograniczony czas online - nie może powtarzać, pokazywać 2-3 krotnie tego samego elementu, musi wpasować się w pewien rytm aby zrealizować materiał, niezależnie czy część grupy ma z czymś problem.

  • Fizycznie w sali nauczyciel może pomagać wybiórczym uczniom (podchodząc do nich), podczas lekcji online - mówi zawsze do wszystkich, a co za tym idzie - rozprasza innych bo mówi to co już wiedzą, albo nie pomaga tym co nie wiedzą, bo inni tracą zainteresowanie itd.

  • Nauczycielowi także może szwankować internet, może przerywać głos, albo komputer/aplikacja może się zawiesić - w efekcie część zajęć przepada.

  • Do zajęć online potrzeby jest szybki i stabilny internet ze strony ucznia - odbieranie wideo na żywo w rozdzielczości Full HD wymaga solidnego łącza internetowego (oraz braku jego wykorzystywania intensywnie w tym samym czasie przez innych użytkowników)



Kursy programowania wideo

3. Wideo kursy online programowania dla dzieci

Bardzo komfortowa forma nauki programowania w domu. Dziecko w dowolnym czasie, w swoim tempie realizuje program nauczania, który jest dobrze i profesjonalnie przygotowany, bez błędów i wpadek, w dodatku w korzystnej cenie. Przykładowe kursy tego typu możecie znaleźć tutaj.


ZALETY

  • Dziecko w dowolnym dniu o dowolnej porze może realizować lekcje wideo

  • Żadna lekcja nie przepada i lekcje można odtwarzać dowolną ilość razy (także przez rodzeństwo dziecka)

  • Dziecko może wybrać własne tempo pracy dopasowane do jego możliwości i wiedzy - jedne dzieci będą często pauzowały materiał i go powtarzały, inne rzadziej, lub w ogóle. Lekcje będą zatem trwały tyle aż dziecko na spokojnie przyswoi sobie materiał.

  • Dziecko może pracować na jednym urządzeniu ponieważ, robiąc pauzę - materiał i lekcja nie ucieka. Dziecko natomiast nie stresuje się, że czegoś nie zrobi, lub nie zrozumie, jeśli na pracę własną poświęci więcej czasu.

  • Bardziej nieśmiałe dzieci (które zwykle są zakrzyczane na lekcjach) tutaj na równi mogą realizować program zajęć w takim samym stopniu.

  • Rodzic widzi efekty pracy, a dziecko może tak długo bawić się i eksperymentować jaką ma potrzebę.

  • Rodzic może włączyć się w naukę dziecka jeśli chce, siedząc obok i oglądając wspólnie lekcje - dodatkowo może motywować dziecko do nauki, a po tym bardziej świadomie chwalić za konkretne rzeczy.

  • Zdecydowanie prawie najtańsza forma nauki programowania dla dzieci.

  • Nawet w przypadku słabszego łącza z internetem - poprzez pauzowanie lekcji (w czasie pauzy dziecko może wykonywać jakieś zadanie) lekcja wideo ładuje się w tle w maksymalnej jakości, a obraz jest zawsze idealnie ostry (bardzo ważne jak transmituje się obraz ekranu komputera z dużą ilością szczegółów)

  • Pomoc instruktora jest zwykle dostępna "na żądanie", w przypadku problemów gdy się pojawią, w innym przypadku dziecko realizuje program niemal samodzielnie.

WADY

  • Ta metoda nauki wymaga dużej samoorganizacji

  • Brak bezpośredniego oddziaływania innych dzieci, co dla niektórych może być motywatorem (niestety tylko zewnętrznym, a więc krótko działającym)

  • Brak kontaktu z rówieśnikami (co jednak w praktyce pomaga w skupieniu i działniu w 100% samodzielnie)


Dzieci uczą się programowania same

4. Samodzielna nauka programowania

To także dostępna metoda nauki, jednak nie dla każdego. Dużą rolę odgrywa tu rodzic i jego umiejętność przekazywania materiału dla dziecka, z którym musi się najpierw sam zapoznać aby go zrozumieć oraz duża dostępność czasu wolnego rodzica. Nie jest to najprostsza metoda nauki, ale możliwa. Jak można zacząć uczyć dziecko samodzielnie w domu opisaliśmy w tym artykule.


ZALETY

  • Najtańsza forma nauki podstaw programowania.

  • Dowolność wyboru tematu, zakresu i zadań.

  • Możliwość dowolnego miksowania materiału

WADY

  • Wymagany jest ogrom dostępnego czasu, który poświęcić trzeba na dobór materiału, źródła, przyswojenie podstaw, podzielenie na "zjadliwe" lekcje oraz wspólną naukę

  • Darmowe materiały zwykle oparte są na podstawach tego samego rodzaju. Bardzo ciężko znaleźć coś już z poziomu średnio zaawansowanego. Często trzeba najpierw dużo przeczytać, obejrzeć, zanim oceni się materiał za odpowiedni na dany etap edukacji dziecka.

  • Materiały bezpłatne w bardzo dużej większości są słabej jakości technicznej (rozdzielczość, dźwięk, ale także merytoryka). W końcu są za darmo.

  • Co bardziej wartościowe materiały dostępne są po angielsku - a język nawet jeśli znany dla rodzica to w przypadku specjalistycznego języka programistycznego nie musi być już taki prosty.

  • Dziecko może szybko irytować się, ponieważ każda lekcja może być niespójna z poprzednią, a poziom nierówny. Różni autorzy, prowadzą kursantów w oparciu o różne podstawy dlatego u każdego podstawy mogą wyglądać zupełnie inaczej.

  • Często do przeprowadzenia zajęć trzeba przygotować różne dodatkowe materiały, coś zainstalować itd. Nie zawsze jest czas i możliwości aby to zrobić i przeprowadzić zajęcia.

  • Brak systematyczności. Co jeśli rodzic nie będzie miał czasu przygotować lekcji, lub wytłumaczyć zadania dziecku?


Programowanie dla dzieci - jak i gdzie zacząć?

Jak widzimy odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Mamy nadzieję, że ta lista obiektywnych wad i zalet każdego rozwiązania sama pozwoli Wam wyciągnąć własne wnioski.

Naszym zdaniem jednak najlepszą formą nauki jest szkoła stacjonarna (z wyłączeniem lekcji prowadzonych w szkołach publicznych/prywatnych) oraz lekcje i kursy wideo (te nagrane, prowadzone nie na żywo). Zajęcia online na żywo, oraz te prowadzone samodzielnie mają jednak zbyt wiele wad aby skutecznie mogły nauczyć programowania w długim terminie. Dlatego analizując w taki sam sposób możliwości przyswajania wiedzy przez dzieci w Cybergeneracji właśnie skupiliśmy się na kursach online w formie nagranych lekcji wideo. To ich ofertę rozwijamy jako najbardziej efektywne i przystępne źródło wiedzy z zakresu programowania dla dzieci. Pod tym adresem możesz zapoznać się z ich aktualną listą, która z miesiąca na miesiąc się powiększa.

  • Facebook CyberGeneracja

Polub nas na

Facebooku

Cybergeneracja jest partnerem

i autorem artykułów w magazynie o programowaniu:

© 2020 by CyberGeneracja. Proudly created with Wix.com

Programownie dla dzieci.png

ul. Kopernika 4

16-300 Augustów