5 sprawdzonych aplikacji do kodowania dla dzieci

Aktualizacja: paź 12

Chcielibyście zapewnić swoim dzieciom kreatywne i intelektualnie wartościowe spędzenie czasu w domu już teraz, w ten weekend? Zamiast kolejnej gry być może warto zainstalować dziecku aplikację do kodowania dla dzieci? Jedyne czego potrzebujemy w domu to tablet dla dziecka i gotowość do udzielenia wsparcia.



Tylko co wybrać? My jako szkoła programowania, ale także prywatnie, rodzice swoich dzieci stawaliśmy przed takimi dylematami niejednokrotnie. Wybór nie jest prosty, w dodatku dzieci szybko się zniechęcają jeśli napotkają problemy i rzadko kiedy podejmują wielokrotną próbę rozwiązania jakiegoś zadania z którym nie mogą się uporać. Jaką więc aplikacją nie zrazić dziecka, a zachęcić do mądrej rozrywki? Poniżej zrobiliśmy zestawienie 5 z nich które sami używamy, przetestowaliśmy na dużej grupie dzieci i rekomendujemy.


Kodowanie dla dzieci - dlaczego akurat te aplikacje?


Na co dzień zajmujemy się edukacją dzieci w wieku od 6 do 14 lat. Naszą stacjonarną szkołę oparliśmy o autorski program nauczania, w którym tak jak w "ogólniaku" postanowiliśmy zainspirować maksymalnie dużą ilością możliwości wokół nauki kodowania dla dzieci. Dlatego częścią naszych zajęć jest korzystanie z aplikacji mobilnych które bardzo gładko wprowadzają dziecko w temat programowania.

Sami więc początkowo musieliśmy "rzucić na warsztat" wszystkie aplikacje które są dostępne w sklepie Google, poznać je, przetestować samemu, określić kryteria selekcji, a dopiero później inspirować nimi naszych uczniów.

Poświęciliśmy więc na to dużo energii i czasu, aby teraz móc z pełną odpowiedzialnością powiedzieć które przetrwały próbę czasu i którymi dzieci z przyjemnością zainteresowały się na zajęciach w CyberGeneracji. Jest to więc świetna podpowiedź także dla każdego rodzica który chciałby ukierunkować swoje dziecko w stronę nauk ścisłych, czy też konkretnie już w kierunku jakichś języków programowania oraz robotyki.

Na wybranych aplikacjach zbudowaliśmy nasze najpopularniejsze kursy online które w formie lekcji wideo pozwalają krok po kroku wejść w świat programowania od podstaw.



Jaka musi być aplikacja do kodowania dla dzieci aby była "dobra"?


Oczywiście każdy subiektywnie podchodzi do oceny czym jest "dobra" aplikacja, a która nie sprawdziła się. Nasza szkoła jednak przyjęła pewne kryteria które zdały później egzamin praktyczny u wymagających i zróżnicowanych uczniów.


Grafika musi być przyjazna dla dziecka

  • Po aplikacjach widać które są zrobione niskim a które sporym nakładem pracy. Dzieci lubią technologię, przyzwyczajone są do jakości gier, programów, filmów - od razu poznają interfejs przyjazny i nowoczesny i zachęcający do eksperymentowania.

Polski interfejs aplikacji

  • Wszystko (większość) powinno być maksymalnie intuicyjne, graficzne. Oczywiście promujemy naukę angielskiego - nie mniej proszę pamiętajcie - że dziecko i tak ma już przed sobą nową aplikację, nowy "świat" i zadania które i bez angielskiego wymagają pogłówkowania, wymagają pamięci, kombinowania. Angielski może dodatkowo zawyżyć poprzeczkę (słowa jakimi operują programy często nie są typowymi które 6-10 latek już zna), a my przecież chcemy zachęcić dziecko, aby samo chciało korzystać z takich rozwiązań.

Grywalność, punkty

  • Dzieci kochają współzawodnictwo, ściganie się, zdobywanie orderów, gwiazdek, punktów. Tak i tutaj musi być scenariusz, fabuła, jakiś cel do którego się dąży. Nauka sama dla siebie dla dziecka nie jest ciekawa, po co mu to. Jednak jeśli potraktuje to jako rozrywkę, bez trudu nauczy się podstaw kodowania i robotyki, albo zwiększy poziom logiki, czy poćwiczy pamięć.

Szybki sukces

  • Cele muszą być na wyciągnięcie ręki, zadania muszą być szybkie i bardzo powoli podnosić poprzeczkę. Dzieci nie potrafią czekać zbyt długo na nagrodę, jeśli ugrzęzną i w dodatku ktoś dorosły nie pomoże im wybrnąć od razu - zniechęcą się i zapomną o aplikacji - komentując krótkim "ale ja nie wiem jak to zrobić".

Samouczki

  • Olbrzymim plusem aplikacji jest wprowadzenie do każdej nowej funkcji rodem z gier komputerowych. Gdy tylko pojawia się nowy element który w poprzednim etapie nie był uwzględniony - musi to być przystępnie, a za razem krótko omówione, a najlepiej pokazane. Oczywiście najczęściej właśnie w tym miejscu pojawia się styczność dziecka z językiem angielskim i często pomoc dorosłego jest niezbędna aby nie stracić płynności w chęci do podążania za aplikacją.

Płatne wersje

  • Trzeba płacić? Nie zawsze - ale niektóre z aplikacji mają wersję darmową i płatną. Te bezpłatne są wersją demo, wycinkiem całości, a co za tym idzie często prezentują zamiast pełnych np. 50 poziomów to co piąty. To skutkuje tym, że poprzeczka podnosi się zbyt szybko i po niecałej godzinie zabawy dzieci mogą albo skończyć darmową wersję, albo zaciąć się i zniechęcić do ponownych prób. Na szczęście aplikacje mobilne kosztują stosunkowo mało, średnio od ok. 10 do 20 zł.



Kodowanie dla dzieci - 5 wybranych aplikacji


1. Code Karts


To naszym zdaniem powinna być pierwsza lub jedna z pierwszych aplikacji do poznania podstaw algorytmów i kodowania dla przedszkolaków. Sprawdziliśmy ją wnikliwie i dzieci w wieku ok. 5 lat radzą sobie z nią wyśmienicie. Żadna wcześniejsza wiedza i umiejętności nie są wymagane.

Aplikacja to nauka kodowania w scenariuszu wyścigów samochodowych. Dzieci kierują wyścigówką przez skrzyżowania, zakręty i inne utrudnienia. Każdy ukończony wyścig to zdobyte punkty - puchary, a dzięki nim można kupować nowe pojazdy. W każdej chwili dziecko także może wejść do warsztatu i umyć auto lub je przemalować. Raz na ok 10 poziomów jest wyścig dla dwóch osób polegający na szybkim klikaniu w tablet - dzieci to uwielbiają.



Dzięki tej aplikacji dzieci nauczą się:

  • Przećwiczą pamięć, kojarzenie, skupienie

  • Budowania sekwencji i algorytmów,

  • Zaczną kojarzyć i wyobrażać sobie strony góra, dół, lewo, prawo w zależności od ustawienia auta na ekranie

  • Wprowadzenie do warunków

  • Wprowadzenie do pętli


Cechy tej aplikacji do kodowania, wg. naszych kryteriów:

  • Grafika jest przyjemna, sporo animacji, ikony duże i czytelne

  • Brak słów po angielsku - cały interfejs jest niemal graficzny. Występują jedynie cyfry (pozytywny wpływ w przypadku kodowania dla przedszkolaków)

  • Grywalność zapewniają punkty - puchary za które dzieci kupują auta. Można ich zdobyć od 1 do 3 za każdy poziom. Dzieci w każdej chwili mogą przemalować wyścigówkę i ją umyć

  • Szybki sukces jest tu gwarantowany. Aplikacja ma 65 poziomów w kilku grupach. Każdy poziom to w zależności od sprytu dziecka 3 do 5 minut główkowania. Progres trudności jest tu optymalny i nie ma nagłego przeskoku który hamuje chęć do zabawy.

  • Gra jest tak prosta, że nie wymaga samouczków.

  • Aplikacja jest darmowa, bez reklam i nie ma opcji płatnej.


2. ScratchJr


To kolejna, często pierwsza aplikacja służąca do nauki podstaw programowania dla dzieci - znana i popularna aplikacja ScratchJr. To młodszy brat programu Scratch który znajduje się w szkolnej podstawie programowej szkoły podstawowej. Aplikacja Scratch Junior jest targetowana do dzieci już 5 letnich (idealnie wpasowuje się w potrzeby kodowania dla przedszkolaków) i świetnie służy do nauki programowania dla dzieci aż do 8-mego roku życia. Naszym zdaniem ta aplikacja posiada niesamowity potencjał dlatego standardowo używamy jej na naszych lekcjach stacjonarnych w szkole programowania Cybergeneracja. Dlatego także stworzyliśmy kurs wideo w oparciu o Scratcha Junior aby móc zainspirować innych rodziców do rozpoczęcia nauki programowania przez ich dzieci bez wychodzenia z domu.

ScratchJr skupia się na tworzeniu animacji, prezentacji, gier, labiryntów, quizów, zagadek w formie interaktywnej. Tworzymy tło i bohaterów którzy mogą wchodzić ze sobą w interakcję lub reagować jeden po drugim, spełniać pewne warunki, powtarzać coś itd. Bardzo kreatywna apka jednak tylko w przypadku jeśli zadamy dzieciom temat, zakres, cel - sama w sobie nie poprowadzi dziecka od najprostszych do trudniejszych etapów. My do tego celu polecamy książki - są na szczęście na rynku pozycje właśnie pod tą aplikację.


Dzięki tej aplikacji dzieci nauczą się:

  • Kreatywnego tworzenia indywidualnych projektów

  • Budowania sekwencji kodu

  • Organizacji kodu - każda scena ma swoich bohaterów, a każdy bohater ma swój kod

  • Warunków - jeśli coś wystąpi to...

  • Pętli - czyli powtórzeń grupy czynności

  • Wielowątkowości - bohaterowie mogą przełączać sceny w jakich występują, ale też jedna czynność może uruchamiać kilka innych


Cechy tej aplikacji do kodowania, wg. naszych kryteriów:

  • Bardzo przemyślany interfejs, ładny, komiksowy i intuicyjny

  • Brak angielskiego, cały interfejs jest graficzny, występują jedynie cyfry. Jedynie po przytrzymaniu funkcji pojawia się nam dymek po angielsku wyjaśniający co dana funkcja robi, ale nie jest to konieczne aby zrozumieć co dana funkcja wykonuje.

  • Aplikacja jest wciągająca, ale nie grywalna. Nie ma fabuły i celu. Idealnie nadaje się do dzieci które chcą coś stworzyć i poeksperymentować. Reszcie trzeba zaproponować cel, scenariusz i przykładowe rozwiązania.

  • Szybki sukces jest tu osiągany co chwila, ponieważ już jeden dowolny bloczek sprawia, że bohater porusza się, skacze, mówi itd. Efekty są szybko widoczne - potrzebny jest jedynie pomysł co się chce osiągnąć.

  • Brak samouczka. Na początku po włączeniu aplikacji możemy wybrać Domek lub Znak zapytania - ów znak zapytanie odeśle nas do animacji objaśniającej jak działa ScratchJr - jednak jeden filmik to za mało aby poprowadzić dziecko przez proces nauki podstaw programowania.

  • Aplikacja jest darmowa, bez reklam i nie ma opcji płatnej.



3. SpriteBox Coding


Bardzo przyjemna aplikacja do nauki kodowania przez dzieci od 8 lat do ok.10. Pierwsze parę poziomów rozwiążą nawet 7 latkowie, ale bardzo szybko trudność wzrośnie i wiek 8-9 lat będzie tym minimalnym aby swobodnie i konsekwentnie iść do przodu.

Bajeczna grafika rodem z dobrych gier platformowych. Bohater gry - którego sami możemy wybrać chodzi po planszy zbiera gwiazdki i pomaga uwalniać stworki (może to są delfinki?) w kulach. Raz na ok . 30 sekund gry znajduje uśmiechnięte sześciany które powoli wprowadzają go w podstawy programowania blokowego.

Są tu całkiem dobre proporcje czasu gry platformowej czasu do nauki - która trwa ok 2-3x dłużej niż samo poruszanie się po planszy realizując zadania. Zanim zajdzie potrzeba nauczenia się fragmentu języka programowania dla dzieci najpierw ów uśmiechnięty sześcian pokazuje jak coś zrobić, kolejnym razem wymaga od dziecka powtórzenia czynności ale w innej, analogicznej sytuacji.

Nauka programowania dla dzieci połączona tu jest z realizacją zadań bohatera. Jego mały pomocnik może pomagać dobudowywać elementy planszy jeśli się go odpowiednio zaprogramuje. Bardzo małe kroczki i przerywniki na granie mobilizują do zabawy i nauki. Niestety w trakcie nauki występują dość obszerne zdania po angielsku i bez pomocy osoby dorosłej która to poprawnie przetłumaczy dziecko może nie zrozumieć poleceń, chociaż być niektórzy po pominięciu zrozumieją nowe funkcje programowania z kontekstu.


Dzięki tej aplikacji dzieci nauczą się:

  • Logiki, główkowania i rozwiązywania problemów

  • Budowania sekwencji kodu

  • Warunków - jeśli coś wystąpi to...

  • Pętli - czyli powtórzeń grupy czynności, a także pętli w pętlach (co szczególnie ciężko dzieciom zrozumieć)

  • Procedur - czyli małych pod -programów w większych programach

  • Podstaw języka programowania JAVA


Cechy tej aplikacji do kodowania, wg. naszych kryteriów:

  • Piękna bajkowa grafika, bohaterowie i różne światy

  • Brak angielskiego oprócz momentu nauki nowego elementu gdzie występuje w formie kilku chmurek ze zdaniami. To niestety chyba największy minus tej aplikacji ponieważ obecność osoby dorosłej obok ze znajomością angielskiego jest niezbędna.

  • Aplikacja jest grywalna i wciągająca. Mamy fabułę, bohatera i cel. Są punkty - gwiazdki i stworki do ratowania. Forma gry platformowej bardzo przemawia do wyobraźni dzieci.

  • Szybki sukces jest na wyciągnięcie ręki - ilość zbieranych gwiazdek w grze jest bardzo duża, a stworki zaklęte w kulach pojawiają się gdzieś po każdym zrealizowanym celu programistycznym. Porcje wiedzy do nauki także są bardzo małe i zjadliwe, poziom trudności jednak rośnie dość szybko i trzeba już po 15min. gry powtarzać kilkukrotnie zadania programistyczne i uczyć się na swoich błędach.

  • Samouczek bardzo dobrej jakości, pokazuje paluszkiem co i gdzie wstawiać, dotykać, przesuwać. Niestety gdyby część tekstowa była po polsku aplikacja byłaby genialna.

  • Aplikacja jest darmowa w wersji Code Hour która jest fragmentem pełnej aplikacji na ok. 1 godzinę gry/nauki. Pełna wersja kosztuje ok. 20 zł i jeśli tylko bariera angielskiego nie stanowi problemu to warto jest zainwestować taką kwotę.


4. Lightbot


Lightbot to druga aplikacja kodowania dla dzieci tego samego producenta co SpriteBox Coding. Wygląda niepozornie i wydaje nam się, że instalowana może być nawet dla 5 latków ze względu na przyjazną kreskówkową grafikę i wyglądające prosto poziomy. Nic bardziej mylnego - testowaliśmy tą aplikację nawet na 10 latach i tylko oni samodzielnie mogli rozwiązać niektóre z zadań. Domyślnie jednak z pomocą dorosłych spokojnie warto zainteresować nią 8 latków, ale im wyższy poziom tym wymagana jest jakaś pomoc - niektóre zadania od dorosłego także wymagały sporo czasu aż domyśli się rozwiązania.

Aplikacja ma 5 grup poziomów + Trudne Zadania. Tak - producent sam nazywa to trudnymi zadaniami, a one stanowią niezły poziom także dla dorosłych. Każda grupa to 9 poziomów. Przejście jednego na początku zajmuje parę minut, a z czasem dużo, dużo dłużej. Oczywiście jak się zna rozwiązanie to nadal da się to zrobić w kilka minut - jednak dojście do tego wymaga wielu prób i błędów. Każda grupa poziomów ma 3 poziomy z gwiazdkami które są naprawdę dużo bardziej wymagające od innych.

To typowa aplikacja - łamigłówka. Motyw programistyczny jest tu tylko wpleciony, ale po przejściu nawet całego programu - nie gwarantuje to umiejętności posiadania umiejętności programistycznych. Ponadto jak to w grach - jeśli nie przejdzie się poprzedniego zadania i ugrzęźnie - nie da się iść dalej, co przy skokowym zwiększaniu trudności wiele dzieci może zniechęcić aby kontynuować naukę

aplikacja jak szkoła programowania

Dzięki tej aplikacji dzieci nauczą się:

  • Zdecydowanie logiki, główkowania i rozwiązywania problemów

  • Testowania kodu - próby i popełnianie błędów to chleb powszedni w tej aplikacji

  • Budowania sekwencji kodu

  • Warunków - jeśli coś wystąpi to...

  • Pętli - czyli powtórzeń grupy czynności, a także pętli w pętlach (co szczególnie ciężko dzieciom zrozumieć)

  • Procedur - czyli małych pod -programów w większych programach



Cechy tej aplikacji do kodowania, wg. naszych kryteriów:

  • Przyjemna i dziecinna oprawa graficzna - nie zwiastująca takiego poziomu trudności

  • Aplikacja jest w pełni po polsku, co bardzo ułatwia poznawanie nowych elementów gry

  • Aplikacja jest wciągająca szczególnie na początku. Szybko jednak poziomy stają się trudne i zajmują sporo czasu, przez co mniej motywują do kontynuacji. Brak jest celu, fabuły i punktów. Niestety nie ratujemy tutaj świata przed zagładą...

  • Szybki sukces na początku jest odczuwalny. Później jest już triumf co jakiś czas gdy .... w końcu uda się znaleźć rozwiązanie. Z czasem jednak sukcesy nie następują zbyt szybko.

  • Samouczek bardzo dobrej jakości, pokazuje po polsku co jest nowego, jak to użyć, a trening odbywa się na kolejnych poziomach w kilku wariantach coraz bardziej rozbudowanych i skomplikowanych.

  • Aplikacja jest darmowa w wersji Code Hour nie polecamy jej jednak bo nie jest fragmentem gry na np. pierwsze 15 poziomów. Wersja ta zawiera wybiórcze zadania z różnych poziomów trudności co sprawia, że poziom rośnie astronomicznie. Wersja pełna w cenie 10 zł dużo płynniej zwiększa trudność i zdecydowanie przez to poprawia motywację dziecka do kontynuowania rozwiązywania łamigłówek.


5. RunMarco


Aplikacja do kodowania wybijająca się spośród innych i skierowana dla najstarszych dzieci ok 9-10 lat+. Ma wiele zalet i pewne drobne wady. Na pewno jest malownicza i ładna, posiada przyjemną, klimatyczną muzykę, ma ciekawy interfejs i co ważne skorzystanie z niej gwarantuje dobre przełożenie umiejętności kodowania przez dzieci na bardziej zaawansowane programy.

Marco lub Sophia to bohaterowie gry - pojechali na wycieczkę do dżungli, odłączyli się od grupy i poprzez naukę języka programowania dla dzieci, znaczy poruszania się po dżungli chcą znaleźć drogę do domu. Wybrany bohater ma przed sobą ścieżkę. Dziecko programując jego kroki umożliwia mu poruszanie się po niej. Bloczki funkcyjne są fajne bo tekstowo graficzne - na szczęście mamy polski interfejs i wszystko jest zrozumiałe.

Gra chyba ma już swoje lata jednak nie znaleźliśmy godnego następcy, a wiek ten aplikacji rzutuje na brak wsparcia producentów. RunMarco ma jedną misję składająca się na 36 poziomów. W żaden sposób nie udało się nam odblokować kolejnej misji, istnieje także na ekranie głównym opcja logowania ale brak jest wskazówek jak się zarejestrować - może to odblokowuje kolejną misję. Pisaliśmy w obu tych sprawach do producenta jednak bez odpowiedzi. Wnioskujemy, że aplikacja przestała być wspierana i promowana, a szkoda, bo chętnie zapłacilibyśmy za wersję pełną.


Dzięki tej aplikacji dzieci nauczą się:

  • Języka blokowego znanego np. w popularnym Scratchu, MakeCode i innych bardziej zaawansowanych aplikacjach do programowania dla dzieci

  • Testowania kodu - próby i popełnianie błędów zdarzają się coraz częściej w dalszych zadaniach

  • Budowania sekwencji kodu z bloczków

  • Warunków - jeśli coś wystąpi to...

  • Pętli - czyli powtórzeń grupy czynności, a także pętli w pętlach (co szczególnie ciężko dzieciom zrozumieć)

  • Procedur - czyli małych pod -programów w większych programach

  • Kodowania krótkiego i efektywnego kodu


Cechy tej aplikacji do kodowania, wg. naszych kryteriów:

  • Bardzo ładna oprawa graficzna i ciekawy motyw. Troszkę małe bloczki do programowania, ale jest to odpowiednie dla dzieci 9-10 lat+

  • Aplikacja jest w pełni po polsku, co bardzo ułatwia poznawanie nowych elementów gry

  • Występuje tu fabuła i cel, chociaż trudno o nim pamiętać przy 35 poziomie bez jego przypominania przez aplikację. Nie ma tu specjalnej grywalności ponieważ wszak dziecko zbiera gwiazdki ale w niczym nie przekładają się one na realizację zadań.

  • Szybki sukces szczególnie na początku motywuje do zabawy. Z czasem zadania zajmują więcej czasu, ale wiąż są ciekawe.

  • Samouczek dobrej jakości, graficznie wyjaśnia co nowego nagle jest dostępne od tego poziomu dla ułatwienia a tym samym skrócenia kodu

  • Aplikacja jest darmowa ale wygląda na to że kiedyś była bardziej rozbudowana a przez to być może właśnie płatna. Korzystajmy z niej dopóki jest dostępna, bo ciężko znaleźć zamiennik.


Czy to wszystkie aplikacje do kodowania dla dzieci?


Absolutnie nie, to lista płynna i aktualna na rok 2019/2020. Rynek podobnych gier-aplikacji do wdrażania dzieci w świat programowania wciąż ewoluuje i pojawiają się nowe. Testowaliśmy jednak sporą ich ilość, ale jak się okazuje nie zawsze nowsza - okazywała się lepsza. Dla nas tzn. dla szkoły programowania i robotyki bardzo ważna jest wartość merytoryczna, zakres wiedzy, sposób jej przekazania, wersje płatne, lub bez nachalnych reklam. Póki co inspirujemy Was powyższą listą aplikacji do nauki programowania dla dzieci w domu bez dodatkowych akcesoriów, urządzeń, dodatków. To naszym zdaniem najlepsze aplikacje do rozpoczęcia zabawy już, teraz, w momencie gdy dziecko ma akurat wolny czas i chęci oraz jest w przedziale wiekowym od 5 do 10 lat.


  • Facebook CyberGeneracja

Polub nas na

Facebooku

Cybergeneracja jest partnerem

i autorem artykułów w magazynie o programowaniu:

© 2020 by CyberGeneracja. Proudly created with Wix.com

Programownie dla dzieci.png

ul. Kopernika 4

16-300 Augustów